lørdag 8. mai 2010

Tips for pollenallergikere..

Jeg er dessverre pollenallergiker og sesongen som nå møter oss er ikke noe særlig for meg og mange med meg. Det klør i hals, nese og øyne. I tillegg er nesa tett og man nyser i ett sett..jeg fant noen supre tips på VGnett og deler de herved med dere. Ikke alt er nytt men noen lure tips jeg ikke har tenkt på før var det jo.

Pollen blander seg med husstøvet inne og blir tyngre og dermed til plage for selv de mildeste allergikere, så det viktigste tipset er faktisk å vaske oftere i pollensesongen.

Vask kjæledyrene før de slipper inn i huset, disse kan være potensielle allergibomber da de for det meste oppholder seg på bakken hvor mye av pollenet ligger ( det blir kanskje en utfordring med katt i huset?).

Begrens lufting til kvelden da pollenet er minst aktivt, og tørk heller ikke klær og sengeklær ute.

Har du mange, tunge gulvtepper,puter og pledd inne så anbefales det å kvitte seg med disse i den verste pollensesongen. Disse tiltrekker seg nemlig pollen.

Tørk støv med MIKROFIBERkluter!!!

Er du ikke så heldig å ha sentralstøvsuger hjemme (som er det mest effektive mot pollenstøv) så skaff deg en støvsuger med høykvalitets HEPA-filter.

Har du mulighet for å oppbevare uteklær ute eller en annen plass enn inne, så gjør det.

Har du vært ute så ta av klærne du brukte der og dusj når du kommer inn.

Vask sengetøyet ofte og ikke tørk det ute.

Kjøp deg pollenfilter på et apotek og fest det med borrelås foran soveromsvinduet. Problemet med disse er ofte at det kommer like lite luft inn som pollen så et avsug som trekker luft inn anbefales også(!) :)

Kjøp en luftrenser som du plasserer under åpne vindu og husk pollenfilter i bilen

Så den åpenbare, men jeg nevner den likevel: Ikke ta inn bjørkeris, blomster eller gåsunger som SELVFØLGELIG er fyllt med pollen...

Ha en super vår folkens:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar